İZALE-İ ŞÜYU DAVASI (ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ)
İzaleyi şuyu davasına ilişkin detaylı bilgi edinmek için tıklayınız.
İzaleyi şuyu davası, miras ortaklığı

izaleyi şuyu davası nedir

İZALE-İ ŞÜYU DAVASI (ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ)

Eski adıyla izale-i şüyu davası, yeni adıyla ortaklığın giderilmesi davası paylı veya elbirliği ile mülkiyete konu olan taşınır ya da taşınmaz mallar üzerindeki ortaklığın giderilmesini sağlayan bir dava türüdür.

Türk Medeni Kanununun 688’nci maddesinde tanımlandığı üzere; Paylı mülkiyette birden çok kimse, maddî olarak bölünmüş olmayan bir şeyin tamamına belli paylarla maliktir.

Elbirliği ile mülkiyet hali ise, TMK’nın 701. maddesinde “Kanun veya kanunda öngörülen sözleşmeler uyarınca oluşan topluluk dolayısıyla mallara birlikte malik olanların mülkiyeti” olarak tanımlanmıştır. “Elbirliği mülkiyetinde ortakların belirlenmiş payları olmayıp her birinin hakkı, ortaklığa giren malların tamamına yaygındır.” şeklinde devam etmektedir.

Miras ortaklığı, elbirliği ile mülkiyetin en tipik örneğidir ve bütün mirasçılar mu ortaklığı nasıl gidereceklerini, kendilerine düşen payı nasıl öğreneceklerini merak etmektedirler.

Kısaca özetleyecek olursak;

Paylı mülkiyet ilişkisini düzenleyen TMK madde 698 bütün paydaşlara, paylaşmayı isteme hakkı tanımış ve elbirliği mülkiyeti düzenleyen TMK madde 701 paylı mülkiyet hükümlerine atıf yaparak elbirliği mülkiyet halinde de bütün ortakların paylaşmayı isteme hakkı olduğu sonucuna ulaştırmıştır.

Söz konusu davada paydaş/ların veya ortak/ların diğer tüm paydaş ve ortakları hasım gösterilmesi gerekmektedir. Özellikle mirasçıların bu davayı açarken dikkat etmesi gereken husus kendisi hariç diğer diğer tüm mirasçılara husumet yöneltilmesi gerektiğidir. Bununla beraber söz konusu davada görevli mahkeme Hukuk Muhakemeleri Kanunu gereği Sulh Hukuk Mahkemeleri olup taşınmaz mallar açısından taşınmazın bulunduğu yerdeki Sulh Hukuk Mahkemesinin yetkisi kesindir.

Her haliyle bir uzmanlık gerektiren izaleyi şuyu davası ve diğer tüm hukuki uyuşmazlıklarınız için güvenilir tek adresiniz STS Hukuk Bürosudur.

Tags: